En sista sommar på landet
Idag tänkte jag bjuda er på några av de finaste bilderna jag har tagit. Den här platsen som jag har fotograferat är väldigt betydelsefull för mig för det är över vårt älskade landsställe, som vi tyvärr inte äger idag. Både min farmor och farfar älskade att vara här och det märktes så väl på hur vårdat allting var.

Min familj åkte alltid hit under några dagar och ibland veckor under somrarna. Det var ju som en liten traditionell miniresa som alla var så förväntansfulla över. Det är så många födelsedagar som firats här, så många gäster som  övernattat. Vi har firat midsommar med jordgubbstårta och kransar i håret, ätit kräftor och fisk som vi fiskat upp själva. Vi har till och med haft inbrott.

Något vår familj alltid gjorde var att kasta pil. Vi tävlade allihopa och körde runda efter runda. Det blev också något traditionellt som vi alltid gjorde under somrarna efter vi grillat.

Det var alltid så rikt på djur. Vi har sett älgar, rådjur och vildsvin. Vildsvin som varje år bökade i farmors odlingslåda.

Min syser och jag har spelat badminton, cyklat kilometer efter kilometer på gamla cyklar för att komma till närmsta by. Vi har sprungit, badat, plockat blommor och lekt som små.

Farmor hade gjort huset med hjulet på, till ett museum. Och vet ni vad? Hon fick faktiskt besökare trots hur landsstället ligger beläget.

Vi förundrades alltid över vädret där, för det var alltid strålande sol med en släng av åska då och då.

Det gör nästan lite ont när jag tänker på allting som jag har fått uppleva på denna plats. För alla minnen från vårt landsställe är av glädje. Jag har bara haft en enda stund då jag varit i sorg och det var den dagen när vi var tvugna att gå igenom alla saker innan huset skulle ut på marknaden. Samma dag när vi tog farväl av huset. Men idag lever alla glada minnen vidare i mig och alla andra som varit under vårt landsställes tak.
Min första casting & Stockholm
Lilla småstads tjejen åkte till Stockholm förra veckan! När jag klev ur bussen och tog första steget ner på Cityterminalens asfalt kände jag bara ångest, rädsla och social fobi. Storstad, rusningstrafik och pressen för morgondagen. Kände mig allt annat än bekväm den stunden, och ändå har jag bott i Tokyo där horisonten sträcker sig av skyskrapor och stressade japaner.

Sam mötte i allafall upp mig och hjälpte mig fram till hotellet som låg mitt i det pulserande stadslivet på Östermalm. Fredagskvällen spenderade jag i mitt eget sällskap efter Sam sagt hejdå. Försökte äta min subway macka i tårar för jag hade sådan grov ångest för castingen. Hörde dunkande musik från hotellets 3 barer fram tills 02.00 så sömnen blev lidande.

Fredag blev till en tidig lördagmorgon och jag gick upp 6.15 och började fixa mig. Sedan begav jag mig till övervåningen för frukostbuffé. Jag åt ganska mycket till frukost men tappade matlusten lite halvt då och då när jag tänkte på att castingen skulle äga rum om 45 minuter. Jag gick ner en stund till mitt hotellrum och piffade till mig lite till innan jag gick till castingen.

När jag kom till hotellets entré såg jag kön. Kön för castingen gick utanför hotellet och det stod redan ett 100tals personer. Tursamt nog kom jag ganska tidigt och hamnade relativt långt fram. Jag köade i en och en halv timme och bokstavligt talat frös ihjäl. Bad tjejen framför mig att vakta min plats medan jag hämtade min vinterjacka. Vi fick fylla i ett papper om kontaktuppgifter och skriva på ett avtal om inspelningsdatum. Efter det fick vi gå in gruppvis och vi blev fotograferade med pappret framför oss. Sedan blev vi indelade i två grupper, ena gruppen fick göra en live casting framför en jury och ena fick spela in en self-tape (vilket jag fick göra). Jag gick ner till hotellrummet och spelade in self-tapen och skickade iväg den dagen efter.

Jag är så GLAD över att jag gjorde det här, för det är en byggsten som formar mig genom att jag gör sådant som jag egentligen inte vågar.

Lördagsfrukost i nervositet och en selfie innan castingen.

Efter castingen mötte jag upp Sam och vi åkte till platsen där han växte upp. Det var så roligt att se vart han bodde som liten, lekparken han lekte i och dagiset han gick till varje morgon. Sedan åt vi på en asiatisk restaurang innan vi tog varsitt håll igen. Jag träffade Ludvig som jag inte träffat på ett år och vi catchade upp om allt som hänt sedan Japan 2011. Vi gick hem till honom och jag fick se vart han bodde. Han hade en guidad tur för mig genom Stockholms olika delar i centrum. Vi gick till en jättefin utsiktsplats som ni kan se på bilder nedanför. Sedan begav vi oss till en restaurang där han åt veganskt men det var verkligen proppfullt där inne och högljutt så det var svårt att få matro. Innan vi skildes av så gick vi och tog ner Lana Del Rey affischer och tog med oss hem, hihi.

Söndagen, sista dagen innan hemfärd till Borås så gick jag upp till receptionen och förlängde min utcheckning så jag tog god tid på mig att frossa frukostbuffé och bada jacuzzi innan jag och Sam möttes upp och for hem till Borås.