Destination Polen

Nu har vi hunnit landa i Gdansk, ätit god mat, strosat omkring och åkt Amber Sky. Vilken första dag vi fått här i Polen! Började min resa redan igår då jag tog tåget hem till min syster i Örebro. Hon slutade sent så jag var hemma hos henne själv några timmar. Vi lyckades skrapa ihop några timmars sömn under natten trots allt.

Vi flög från Skavsta, en ny flygplats för oss båda. Mycket liten och mysig och in-checkningen gick prima. Väl på flyget som varade i knappt en timme sov vi båda två. Det tar på krafterna att köra en spontanresa mitt i veckan mellan jobb och vardag, men det finns något härligt i att göra just det. Att komma iväg och bryta av vardagen.

När vi hade landat tog vi bussen in till centrala Gdansk. Vädret var fint – det var soligt och varmt, en perfekt sommardag innan höstens ankomst. In-checkningen på hotell Celestin Residence var först vid 14.00 så vi bestämde oss för att promenera runt i staden och leta efter ett trevligt brunchställe.

Vi hittade ett jättefint brunchställe intill kanalen och där det blev en stadig frukost som bestod av äggröra, croissant, korv, sallad och röra. Mycket välbehövligt och så gott. Vi satt kvar en stund och vilade våra magar innan vår in-checkning på hotell Celestin Residence där vi tog en brunchvila på några timmar.

Efter vilan fortsatte vi att spatsera runt i Gdansk. Vi slog oss ner för lite fika på Stodko Stono och åt världens godaste lemonad och croissant. Den iskalla lemonaden i citrussmak svalkade hela kroppen och passade så bra tillsammans med den fluffiga croissanten.

Vi fortsatte att spatsera längs Gdansk smågator och kom plötsligt fram till pariserhjulet Amber Sky. Vi hade egentligen tänkt att åka den en annan dag, men då vi sprang på den så passade vi på att åka den. Vi kunde inte tajmat det bättre, vi satt i hjulet längst upp, när solen var på väg ner och fick se en underbar solnedgång som sträckte sig över Gdansk. Så magiskt vackert.

Efter Amber Sky började vi promenera tillbaka till hotellet igen. Det kändes i luften om kvällen att hösten var runt hörnet. Kvällen avslutades på en populär restaurang bland vimmel, boende och turister, där vi åt supergod asiatisk mat ihop med vin och cocktails.