400 trappsteg

Då har vi sovit första natten på hotell Celestin Residence och vi slocknade bägge två efter i gårkväll kan jag säga. Dagen startade med hotellfrukost, en ljuvlig frukost med flera favoriter. Inget är väl ändå bättre än en hotellfrukost? Efter några frallor, frukt, juice och äggröra begav vi oss ut på Gdansk gator.

Vi mötes även idag av ett soligt och varmt sommarväder så idag blev det klänning. Vi började med att besöka den vackra kyrkan St. Mary’s Church i Gdansk. En helt otrolig kyrka med många vackra historiska detaljer. Som icke-höjdrädda blev det givetvis ett besök upp i tornet – 400 trappsteg senare stod vi där med 360 graders utsikt över hela Gdansk i blå himmel och strålande sol.

Efter besöket uppe på tornet blev Lelle iskaffe-sugen så vi stannade till på ett fik. En stund senare fikade vi igen och drack ännu mer lemonad. Lite senare på eftermiddagen tog vi en långpromenad till Museum of the Second World War här i Gdansk. Ett museum jag fått tipsat om att det ska vara riktigt riktigt bra och det kan jag bekräfta. Det var ett helt otroligt museum och så bra gestaltat. Kan lova att man efter besöket blev helt taget av allt man sett och alla historier som berättats.

Vi promenerade hela vägen hem med onda fötter, tog en lång vila innan vi sedan förberedde oss inför kvällens bravader. För denna kväll blev det ett stort för-firande av hennes födelsedag! Först åt vi på en riktigt visuellt fin restaurang med god risotto.

Därefter tänkte vi ta bussen till 100cznia, men det slutade med att det blev en långpromenad även dit. 100cznia är ett mysigt party- och barställe bland containers och neonlampor. Vi drack och dansade hela kvällen lång innan vi begav oss tillbaka till hotellet för en lång natts vila.