Lämna komfortzonen

Varje utlandsresa har gett mig perspektiv på världen som i sin tur har gett mig bättre förståelse för andra människor. Jag skulle faktiskt våga säga att människor som inte reser och tar del av andra kulturer är ganska isolerade. De ser nästan bara från ett perspektiv, och det skrämmer mig ibland.
 
Man tvingas till att lämna komfortzonen och ta initiativ på egen hand vilket är väldigt lärorikt. Världen är ett motiv och ju fler länder man besöker, desto fler perspektiv samlar man på sig. Det är som att man får med sig nya glasögon efter varje plats, som du kan ta på dig och se världen genom olika perspektiv. Därav ökar förståelsen för andra kulturer och människor. Det fina med resor är att man möter så otroligt många människor med intressanta personligheter som bär en livshistoria både lik och olik din egen. Det tycker jag är jätteintressant att lyssna och ta del av.
 
Det första jag lärde mig under språkresan var; när det går helt fel så löser det sig alltid till slut. Lösningen finner man genom sig själv, inte genom någon annan. Man kommer också att märka att man tar så mycket för givet, allt från mat på bordet till människor. Det kommer göra att man uppskattar saker och ting så mycket mer. Tiden blir mer värdefull. 
 
Har man en gång fått smak på världen blir det som en drog. Man vill ha mer, se mer, upptäcka mer och träffa nya människor. Vilket gör att man inte kommer vilja vara kvar i sitt bo länge till. Jag har mött många människor som vill åka iväg men inte vågar, vilket är synd. De har inte tagit klivet ut från boet och gömmer sig bakom ursäkter. De går miste om så mycket.
 
Jag vet att världen är stor och farlig, men världen erbjuder så mycket fint också.
Vill inte du också ta del av det? Upptäck världen medans du kan. Du är fri.
 
Personligt | Frihet, Glädje | |
Upp