Min observation

 
 
• Nya Zeelands arbetsförmedling är väldigt framåt och peppande. De blandar föreläsningarna med olika resetips, tips på festivaler och andra nöjen, samt så engagerar dem kvällar med olika aktiviteter. Det får en att verkligen vilja hitta ett jobb för att kunna ha kul och upptäcka landet.
 
• Det verkar vara helt okej att skejta bredvid bilarna mitt i trafiken och detsamma med att cykla. Det är egentligen helt galet, för att det är barn i 10 - 14 års åldern som åker skejtboard mitt i vägarna och korsningar mellan bilarna. 
 
• Människorna är klädda ganska slappt och fritt. #beach #fashion
 
• Jag mötte den första personen som frågade om jag var en mixed race. Just på grund av mitt exotiska utseende som folk kallar det. Han jobbade som städare på hotellet jag bodde i. Han sade också att han tyckte att svenska var ett jättefint språk och att det lät så fint när vi småpratar med varandra. Det låter som ni sjunger när ni pratar med varandra sade han till mig.
 
 
 
• Trafikljusen för gångare visar en sekundräknare vilket är väldigt bra, då hinner man räkna ut som man hinner ta sig över eller inte. Man har runt 27 sekunder på sig (korsingarna är stora och breda).
 
• När man kommer in i en butik så frågar de anställda alltid how are you eller what have you been up to vilket jag trodde det var som how do you do alltså en fras som man inte direkt svarar på. Men det var fel, man ska faktiskt svara. Det blev ju lite awkwarda moments i början när jag inte förstod det.
 
• Det var reklam överallt på The Hobbit när jag var där.
 
• Att handla i Nya Zeeland är faktiskt inte så billigt. Det gäller både mat och kläder. Med tanke på att landet är ett örike som ligger ganska långt ut i havet från land blir exporteringen av varor längre och mycket dyrare. Frukt och sallad är ganska dyrt även fast det kommer från dem själva.
 
Upp